وبلاگ سعید رسولی

بخور، بخواب، کد بزن

بخور، بخواب، کد بزن

گنو/لینوکس، پایتون، زندگی

آخرین مطالب
مطالب پربحث‌تر

سیم

شنبه, ۱۳ مهر ۱۳۹۲، ۰۴:۳۰ ب.ظ

سیم مسی، یعنی نقرهٔ مسی (تو مایه‌های تخم‌مرغ اردک)


توضیح: واژهٔ سیم (که از یونانی وارد فارسی شده) در گذشته به معنای فلز نقره بوده. همینطور به سکهٔ نقره و بطور کلی به پول هم می‌گفتن سیم (شاید تعمیم سکهٔ نقره بوده)

مثلاً توی ادبیات خوندیم که «مشتی رند را سیم دادند که سنگ زنند»

همینطور سیمین به معنای نقره‌ای رنگ هست


اما امروز اون معنا استفاده نمیشه. در عوض به مفتول میگن سیم. حدس می‌زنم علتش این باشه که مفتول‌های برق قبلاً از جنس نقره بودن (چون رسانایی الکتریکی نقره بیشتر از مس هست). اما وقتی کاربردشون بیشتر شد به این نتیجه رسیدن که بجای نقره از مس استفاده کنن چون رسانایی‌ش فقط کمی کمتر از نقره هست ولی قیمتش خیلی کمتر هست. فقط در موارد خاص (که مدار ظریف‌تر هست) از نقره یا حتی طلا استفاده کنن (چون طلا رسانایی‌ش از نقره هم بیشتره)

اما برای این حدس خودم (در مورد علت تغییر معنای سیم) منبعی پیدا نکردم


سیم در ویکی‌واژه

سیم برق در ویکی‌پدیا

نقره در ویکی‌پدیا

سیم در واژه.کام

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۷/۱۳
سعید رسولی

نظرات  (۳)

فکر نمی‌کنم در گذشته از نقره به عنوان فلز اصلی سازنده سیم استفاده می‌کردند، رسانندگی بالا بعدها تبدیل به نیاز مهم شد و احتمالاً زمان اختراع فلز بشر درک کمی از رسانندگی و ماهیت فلزات داشته. همچنین موادی مثل طلا و نقره همیشه گران هستند و استفاده از آن‌ها برای آزمایش وقتی که مواد ارزان‌تری وجود دارند، منطقی نیست..
به نظرم سیم از Seam انگلیسی گرفته شده. حالا ممکن است از جاهایی که قبلاً زبان انگلیسی بیشتر خودش را وارد فارسی کرده بود، مثلاً هند یا جنوب ایران، با واردات کالا نام آشناتر انگلیسی انتخاب شده باشد یا خود اهل فن این واژه را انتخاب کرده باشند. چون به هر حال از معادلی مثل Wire انگلیسی یا معادل آلمانی به نظام آوایی ما نزدیک‌تر است.
خب، بیشتر کنجکاو شدم و به برای ویرایش مدخل ویکی‌پدیا به این نوشته رسیدم:

از سویی یکی از نخستین وارد کنندگان سیمهای رسانا به ایران، شخصی فرانسوی بود که از کارخانه کابل C.E.E.M سیم و کابل وارد می‌ساخت. این نام اختصاری در زبان فرانسه س دوزم خوانده می‌شد ولی در ایران به آسانی تبدیل به سیم شد و با توجه به زمینه پیشین این واژه در ایران ( سیم یا نقره ) زمینه کاربردش به جای مفتول آسانتر و هموارتر گردید و سرانجام جایگاه ویژه‌ای در نامگذاری رساناهای برقی یافت

مثل کلینکس و ..
پاسخ:
ممنون
به نظر میاد این نظریه درست باشه
نظرت در مورد ژیلت بیک جیه؟! :)
پاسخ:
مثل تاید و ریکا؟

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">