وبلاگ سعید رسولی

بخور، بخواب، کد بزن

بخور، بخواب، کد بزن

گنو/لینوکس، پایتون، زندگی

آخرین مطالب
مطالب پربحث‌تر

اوبونتو روی موبایل

پنجشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۱، ۰۹:۴۶ ق.ظ

 

خبر موبایل اوبونتویی رو که شنیدم اصلا شوکه نشدم. چون قبلاً هم بود فقط بصورت مجازی روی اندروید. حالا که مستقیم اجرا میشه باید پرفورمنس‌ش بالاتر باشه. و البته رابط کاربری‌ش طبیعتاً فرق داره چون اسکرین کوچیک شده.

ولی یه مقدار داره حوصله‌م سر میره از اینکه اوبونتو توی همه‌چی داره دخالت می‌کنه. مثل فوتبال حاشیه‌ش زیاده. در مورد موبایل هم فکر نمی‌کنم بتونه با اندروید رقابت کنه. خودم یه مدت تب maemo و meego داشتم. آخرش به این نتیجه رسیدم که موبایل جای لپ‌تاپ رو نمی‌گیره، و یک سیستم‌عامل نمی‌تونه همه‌جا بهترین گزینه باشه. حتی با داغ شدن بازار تبلت و از بین رفتن مرز بین موبایل و کامپیوتر و تلویزیون و ماشین و ... باز هم به نظر من تا وقتی این همه تنوع سخت‌افزاری توی حوزهٔ دیوایس‌های تاچ وجود داره، اندروید بخاطر ذات قابل‌حمل بودنش خیلی جلوتره. (اونایی که میگن موبایل و دسکتاپ با هم فرقی نداره، به تنوع سخت‌افزاری و معماری‌ها در حوزهٔ موبایل توجه کنن. توی دسکتاپ قریب به اتفاق سیستم‌ها i386 و x86_64 هست)

و احساس می‌کنم تا وقتی نرم‌افزار آزاد به معنای واقعی و کامل رایج نشه، این حرکت‌ها مسخره‌س. چرا که هنوز موبایلی که کل نرم‌افزارش آزاد باشه نیست یا خیلی معدود هست. موبایل‌های اندرویدی و حتی N900 هم درایورهاشون غیرآزاد هست. حالا اوبونتو اومده در حوزهٔ موبایل از چی دفاع کنه؟ از نرم‌افزار آزاد؟ از لینوکس (که اندروید هم کرنل‌ش لینوکس هست)؟ یا اینکه صرفاً عاشقان Unity رو خوشحال کنه؟

یا شایدم کنونیکال داره سعی می‌کنم اوضاع غیرعادی تجاری‌ش (و اینکه با کمک‌های خیرخواهانهٔ یک نفر جلو می‌رفت و در واقع بیزینس نداشت و تا الآن هم نمی‌دونم به سود رسیده یا نه)، با فروش موبایل‌های اوبونتو جبران کنه و واقعاً وارد بیزینس بشه.

البته گوگل هم از این پستی‌ها و بلندی‌ها داشته. ولی صاحبان گوگل آدم‌های نابغه و منطقی بودن و هستن... (نه به قول بهروز شفیعی، دیکتاتورهای خیرخواهی مثل مارک‌شاتلورث)

به هر حال اینها نظرات و بلکه گمان‌های شخصی‌م هست. و قطعاً این جور حاشیه‌ها در خارج از دنیای اوپن‌سورس/نرم‌افزار آزاد خیلی خیلی بیشتره.

و از طرفی رقابت هر چی بیشتر باشه پیشرفت سریع‌تره. گرچه من با دسپاچه‌گی در توسعهٔ نرم‌افزار موافق نیستم ولی بعضی وقتا آدم باید رقبا رو ببینه تا حواسش جمع بشه که از قافله عقب نمونه.

از دیده مثبت‌اندیشانه هم اگه موبایل‌های اوبنتویی بیاد که کاملاً آزاد باشه (حتی درایورهاش) خیلی عالی میشه. و اگه بتونه برنامه‌های اندروید رو هم اجرا کنه که نور علی نور... فقط امیدوارم به سرنوشت maemo و meego دچار نشه...

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۱/۱۰/۱۴
سعید رسولی

نظرات  (۵)

اینا همش نظرات شخصی شماست!
به نظر من کاملا جا هست واسه اوبونتو و جولا اگر درست و خوب حرکت کنن! که به نظر بد نمیان تا اینجا

و اینکه هیچ‌جا اوبونتو ادعای دفاع از آزادی نرم‌افزار رو نداره! پس رو این یکیش اصلا حساب نکن! نوکیا هم نداشت! هیچکس نداره غیر از گنو D:

اوبونتو دیگه مثل سابق نیست و داره به یک محصول تجاری تبدیل میشه و دیگه آزاد بودن و متن باز بودن برای کنونیکال اهمیت نداره الان مثل باید سورس اوبونتو برای موبایل و TV در دسترس باشه اما پشت درهای بسته توسعه پیدا میکنه مثل آندروید!‌
پایتون رو هم پشتیبانی میکنه؟! هرچی توی منابع گسترش دهندگان رو گشتم چیزی ندیدم 
کاملا باهاتون موافقم
الآن این ورود هیچ هدف عقلانی نداره...مطمنا پیش این همه رقیب هیچ حرفی برای گفتن نخواهد داشت چون هیچ نقطه ی عطفی نداره که بتونه بهش تکیه کنه!
 آزاد هم نیست که بگی حداقلش آزاده...(اوبونتو تو دسکتاپ هم کاملا خلاف آزادی عمل کرده چی برسه به...)
و نه این یونیتی اون قدر خوبه که کسی بره سراغش!(تو دسکتاپ از بس کند بود و کرش میکرد نمیشد باهاش کار کرد حالا اونو درست نکرده میان واسه گوشی سازگارش میکنن...)
و نه کلا کنونیکال اونقدر عاشق دل باخته داره که ملت به پشتیبانیش بیان از این سیستم عامل ستفاده کنن...
من نمیدونم انگار هدفشون فقط بودنه...
۲۰ دی ۹۱ ، ۱۱:۲۱ علی حسین زاده
ولی من با این حرکت موافقم. این حرکت اگه به سرانجام برسه باعث ترویج بیشتر لینوکس میشه و در نهایت کاربر بیشتر به معنای کیفیت بالاتره. خیلی دوست دارم اگه روزی چنین موبایلی به بازار اومد یکیشو بخرم.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">