وبلاگ سعید رسولی

بخور، بخواب، کد بزن

بخور، بخواب، کد بزن

گنو/لینوکس، پایتون، زندگی

آخرین مطالب
مطالب پربحث‌تر

بیت‌کوین و پول مجازی توزیع‌شده یا مرکزی

دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۱، ۰۶:۱۴ ب.ظ

رادیو گیک رو گوش دادم:

http://jadi.net/2012/09/radio-geek-royaye-fridman/


ایدهٔ بیت‌کوین من رو کاملاً قانع نکرد.

چون ما داریم از سی‌پی‌یو بعنوان یه منبع درآمد استفاده می‌کنیم نه بعنوان وسیله‌ای برای تولید که درآمد هم میاره.

مثلاً کسی که از طریق تولید و فروش نرم‌افزار، سخت‌افزار، غذا، خونه، لباس و غیره کسب درآمد می‌کنه، داره یه چیز مفیدی تولید می‌کنه. و در ازای مصرف انرژی و گرم‌شدن جهانی، داره به آسایش جامعه هم کمک می‌کنه. اما بکار گرفتن سی‌پی‌یو و مصرف برق برای تولید رشته‌ای که امضاش توی فلان رنج باشه تا یه پولی به ما برسه، به نظر من احمقانه‌س و باعث تشدید گرم‌شدن جهانی میشه.


به نظر من، سیستم اقتصادی نمی‌تونه کاملاً غیرمتمرکز باشه. از طرفی چون اعتماد رو نمیشه کاملاً با پول خرید، پس ۱۰۰ درصد هم نباید دست دولت‌ها و پولدارها باشه. باید چیزی بین این دو تا باشه. من فکر می‌کنم یک نظریه‌ای دارم در این زمینه که ارزش مطرح کردنش رو داشته باشه.


یه درخت رو فرض کنید (از دید نظرهٔ گراف) که یک سازمان کاملاً بی‌طرف (مثل بنیاد وب آزاد یا بنیاد نرم‌افزار آزاد) در راس قرار داره. این سازمان یک دفتر مرکزی در هیچ جایی نداره و اعضائش از طریق رای‌گیری بین تمام کاربران اینترنت انتخاب می‌شن.

هر دولتی می‌تونه یک مرکز توزیع پول مجازی باشه و یک گره زیر این ریشه (سازمان بی‌طرف) قرار داره.

هر سازمان، کامیونیتی و شبکه‌ای از کاربران اینترنت هم یک گره در این درخت هست. هر کاربر نهایی هم یک گره در ایند درخت هست. هر گره، به گره‌های والدش اعتماد داره، یا حداقل در یک فیلد خاص اعتماد داره.

مثلاً من بعنوان یه کاربر ایرانی لینوکس، یک کیف پول در زیر گره دولت ایران (در این درخت) دارم که باهاش محصولات غذایی و پوشاک یا اجناس فیزیکی و سطح پایین رو می‌خرم. چون به هر حال محصولاتی هستن که در همیجا معمولاً تولید میشن و انتقال پول بین گره‌ها راحت‌تره (هر چی تعداد واسطه‌ها بین دو گره درخت کمتر باشه، بهتر و انتقال وجه مطمئن‌تره)

و از طرفی اگه در مورد مثلاً محصولات غذایی نخوام به حکومتم اعتماد کنم، اصلاً نباید اینجا زندگی کنم.

ولی فرض کنید من یه کیف پول هم دارم در یک سازمانی زیرشاخه‌های مجازی‌ش (گره‌های فرزندش) محصولات سخت‌افزاری سازگار با اوپن‌سورس تولید می‌کنن و من قراره زیاد از این مجموعه شرکت‌ها خرید کنم. پس این جور محصولات رو با این کیف پول خرید می‌کنم.

می‌تونم چند کیف پول داشته باشم نزد چند ارگان مجازی (وبسایت) یا حقیقی (شرکت یا دولت) که توی هر کدومش یه مقدار پول دارم. بسته به میزان اعتمادی که به هر کدوم (و گره‌های والدشون) دارم، و میزان خریدی که می‌کنم از هر کدوم.

پس انتقال وجه بین دو فرد، یا بهتر بگیم بین دو کیف پول، میشه یک مسیر بین دو گره در این درخت، که باید تمام گره‌های واسطه، قابل اعتماد باشن.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۱/۰۶/۲۷
سعید رسولی

نظرات  (۹)

 برای وضوح بیشتر.
به تعداد گره‌هایی که فرزند دارن (یعنی غیر از کاربرهای نهایی) دیتابیس از تراکنش‌ها وجود داره. ولی هر گره، فقط و فقط تراکنش‌های بین فرزندان خودش رو ثبت می‌کنه. بنابراین هیچ سازمانی، به لیست کل تراکنش‌ها دسترسی نداره.
برای انتقال پول بین دو گره، بسته به اینکه عمق مسیر بین این دو گره چقدر باشه، به چند تراکنش در سطوح مختلف نیاز هست. البته گره‌های پرترافیک می‌تونن تراکنش‌ها رو کش کنن و به اصطلاح برای مدت کوتاهی بدهکار/بستانکار بشن به گره‌های برادر خودشون. این کار کمک می‌کنه که تراکنش‌های بین کاربران نهایی، ردگیری‌شون توسط دولت‌ها و سازمان‌های بزرگ (بالاتر توی درخت وارونه) خیلی سخت بشه.
۳۱ شهریور ۹۱ ، ۱۵:۲۶ امیرحسین حسنینی
ایده جالبی بود سعید جان. ممنون :)
اما فکر می‌کنم یه نکته‌ای رو توی بیت‌کوین متوجه نشدی.
با توجه به اینکه تعداد کل بیت‌کوین‌ها توی فضای هش‌ی که طراحی شده محدوده (۲۱ میلیون) قرار نیست عملیات mine برای بلاک‌های جدید تا همیشه ادامه داشته باشه. دقیقا مثل طلا.
و زمانی که کل بیت‌کوین‌ها پیدا شدن، minerها فقط مبادلات رو تائید می‌کنن و به امنیت شبکه کمک می‌کنن. (یا به ادبیات شما، باعث آسایش جامعه می‌شن)
من فکر می‌کنم در آینده نقش منابع محاسباتی بیشتر ضمانت امنیت شبکه بیت‌کوین خواهد بود تا اینکه منبعی باشن برای درآمد.

خیلی خوشحال شدم می‌بینم دوباره داری می‌نویسی :)
ایده خوبیه! ولی به نظرم بهتره که همه چیز بیت‌کوین بشه که امنیتمون بیشتر بشه. میتونیم حتی یه گجت کوچیک بسازیم که تنها کاری که میکنه همین انتقال (و تا حدود ۲۰۳۰، تولید کردن) بیت‌کوین‌هاست! 
سلام
مطلب جالبی نوشتید ولی بیشتر مطالعه کنید مشکلات حل میشه! حتی اگر خواستید مطالب آکادمیک و آنالیز های دقیقی روی این شبکه انجام شده که می تونید در این فروم یک سری شو مشاهده کنید
bitcointalk.biz
این لینک هم برای آشنایی با بیت کوین خیلی خوبه: http://bitcointalk.biz/entry.php?b=4
ببخشید دوباره کامنت میدم ولی لینک مشکل داشت با هایپر لینک میفرستم:

ممنون از نظرات
سعی می‌کنم بیشتر مطالعه کنم در موردش
سلام
خب شما از روش انتشار پول در بیت کوین انتقاد کردین ولی در نظریه خودتون به روش انتشار پول اشاره ای نکردین!
پیروز باشید
پاسخ:
چرا، توی کامنت اول توضیح دادم. هر تراکنش(انتقال) بین دو گره، شامل سری تراکنش‌ها بین گره‌های مجاور در مسیر بین گره مبداً و مقصد هست.
۲۲ شهریور ۹۲ ، ۱۸:۴۶ بیتکوین پارس

با سلام
خوشحالیم که راه اندازی وب سایت پارس بیتکوین را به شما دوستان عزیز اعلام کنیم.

هدف این وبسایت فراهم کردن محیطی سالم و آسان برای خرید و فروش بیتکوین می باشد.

پارس بیتکوین
http://www.parsbitcoin.com
سلام.
اونجا که نوشتید بیشتر کره زمین گرم می‌شه باید بگم این بهایست که برای شفافیت بیشتر می‌دهیم؛ مانند اینکه دولت داشته باشیم.
سوال اساسی این نیست که به گرمایش کمک می‌کنیم؛ سوال اصلی این است که آیا از دولت بهتر کار می‌کند یا نه؟

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">